Nieuwe release Waarstaatjegemeente - eind mei 2022

door Edward Diemel
Waarstaatjegemeente is voortdurend in ontwikkeling door de mogelijkheden met de data en het platform en de wensen van onze gebruikers.

Hieronder volgt een verkorte opsomming van de belangrijkste wijzigingen en verbeteringen voor gebruikers van Waarstaatjegemeente in de nieuwe release van Swing 5.10. Zie de bijlage (PDF) voor andere kenmerken en verbeteringen, details en toelichtingen, inclusief afbeeldingen. Alle overige aanpassingen vindt u terug in de release notes op swing.eu: https://swing.eu/content/Release-notes-2022-1.

Metadata ontsluiten verbeterd in database-presentatie
De pop-up die verschijnt als u meer informatie van een onderwerp, kenmerk of gebied opvraagt wordt nu in één overzicht getoond. Klik via het menu op de rechtermuisknop of ga naar het i-tje rechtsboven de presentatie in de database (ook databank genoemd).

Voorlopige cijfers
Cijfers die nog niet definitief zijn, krijgen een afwijkende weergave (met een stippellijn of cursief weergegeven).

Delen via link
Link van tegels kunt u nu gemakkelijk delen met de 'deel een link' optie en vervolgens kopiëren naar het klembord.

Switch voor (de)activeren van vergelijking
De vergelijking (met een ander gebied) in een dashboard is eenvoudig uit (en weer in) te schakelen met behulp van de switch.

Vernieuwde zoekfunctie
Onder andere krijgt de gebruiker na een zoekopdracht een overzicht van alle beschikbare informatie. Door te klikken op een zoekresultaat navigeert de gebruiker naar de plek in Swing waar het zoekresultaat is gevonden (in Dashboard, Databank, Documenten etc.).

Melding bij downloaden pdf
Om aan te geven dat een pdf wordt gegenereerd, verschijnt een melding in beeld wanneer het downloaden van een dashboard naar pdf wat langer duurt.

Oudergebied in gebruikersselectie
Nadat u het basisgebied gekozen heeft, is er in de gebruikersselectie een icoontje toegevoegd aan het oudergebied van het gekozen of geselecteerde basisgebied.

Gebiedselectie bij gebiedsniveau met één gebied
Wanneer een gebiedsniveau uit één gebied bestaat, zoals bijvoorbeeld bij Nederland, wordt het gebied in dit niveau automatisch geselecteerd.

Toegankelijk alternatief voor detailview
Bij een schermresolutie smaller dan 768 pixels kan de standaard detailview niet geopend worden. Hiervoor is alternatief beschikbaar in de vorm van een toegankelijke tabel. Via het tabel-icoon (‘Meer detail’) opent deze op een nieuwe pagina.

Verbetering assen grafieken
De manier waarop perioden op de x-as worden geplaatst, is verbeterd en dit resulteert in leesbare grafieken. Onder andere worden de perioden op een logische plek op de as geplaatst als tussenliggende perioden worden overgeslagen.

Internet Explorer niet langer ondersteund
Bij het gebruik van Internet Explorer verschijnt voortaan een melding waarbij gebruikers gevraagd wordt om een modernere browser te selecteren en te gebruiken (zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Mozilla Firefox). Op deze manier kan een optimale gebruikerservaring gegarandeerd worden.

Let op: door de release is op een aantal punten de uitleg in de instructievideo's anders vanwege vernieuwingen in sommige weergaven. Bekijk altijd de informatie Over Waarstaatjegemeente alsook de handleiding van de Swing Viewer (databank) en alle Swing updates en releases.

Heeft u vragen? Stel deze a.u.b. via waarstaatjegemeente@vng.nl.

Belangrijk: voorzie uw hulpvraag bij voorkeur van een link naar de databank/database (eventueel ook een schermafbeelding van de pagina).

Hoe deelt u een link? Gebruik op Waarstaatjegemeente.nl de zoekfunctie (klik op ‘Databank’) of ga direct naar > thema of dashboard > klik op een tegel of indicator > klik links op ‘Ga naar database’ of databank > klik op het delen-icoontje (‘Delen via het link’). Dankzij uw link naar de databank weten we precies waar de vraag over gaat. Dit zorgt voor een vlottere en betere afhandeling bij diverse collega’s.