Waarstaatjegemeente.nl helpt gemeenten e-bikeproof te worden

door Sebastiaan van Delft
Er zijn steeds meer e-bikes op de weg te zien. Recreatief of onderweg naar het werk. Gemeenten willen graag weten waar (nu en straks) veel e-bikes te verwachten zijn. Een tool op Waarstaatjegemeente.nl helpt ze bij hun mobiliteitsbeleid door inzicht te geven in het bereik per e-bike vanuit een bepaald gebied.

De e-bike factor

Op het dashboard Mobiliteit staat onder het kopje ‘Bereikbaarheid’ de indicator ‘bent u al e-bikeproof?’. De tool geeft informatie waarmee gemeenten bijvoorbeeld kunnen zien waar kansen liggen voor meer e-bikeritten en welke maatregelen er nodig zijn om het bestaande fietsnetwerk e-bikeproof te maken.

Voor elke plaats in Nederland wordt bijvoorbeeld zichtbaar gemaakt hoeveel profijt inwoners (kunnen) hebben van een snelle e-bike: ‘waar kan ik met een e-bike binnen een half uur zijn’. Zo kan het interessant zijn om voor woon-werkverkeer een e-bike aan te schaffen, terwijl met een gewone fiets de afstand tussen huis en kantoor afleggen te lang duurt. De tool geeft ook aan hoeveel inwoners binnen een bereik van een half uur e-biken vanuit een bepaald gebied wonen. Voor het gebied waarin bijvoorbeeld het kantoor van de VNG, de Willemshof, ligt, zijn dat er 951.000, terwijl dat er voor half uur peddelen met een gewone fiets er 584.000 zijn.

Meer informatie op het dashboard Mobiliteit

Op het dashboard Mobiliteit staan nog meer gegevens die nuttig zijn bij het ontwikkelen van mobiliteitsbeleid, zoals de groei van het aantal pedelecs en het aantal verplaatsingen naar vervoerswijze.

Over Waarstaatjegemeente.nl

Op Waarstaatjegemeente.nl staan cijfers over alle gemeenten in Nederland op alle belangrijke beleidsterreinen. De dashboards maken het makkelijk om gegevens van verschillende gemeenten naast elkaar te zetten. Het dataplatform is bedoeld voor gemeentebestuurders en ambtenaren, maar is ook geschikt voor andere geïnteresseerden die willen weten hoe hun gemeente ervoor staat op tal van maatschappelijke thema’s.

Behalve dat er data over gemeenten worden ontsloten via dashboards en rapportages, kunnen gebruikers in de database van Waarstaatjegemeente.nl zelf presentaties, grafieken, kaarten en tabellen maken. Voor eigen gebruik, of om te delen met anderen.