Vaals is de meest groene gemeente van Nederland

door Sebastiaan van Delft
28 juli is natuurbeschermingsdag. Deze dag benadrukt de noodzaak van het behoud van een gezond milieu om een stabiele en gezonde samenleving te behouden. Een goed moment om met behulp van Waarstaatjegemeente.nl te kijken hoe het met het groen en de luchtkwaliteit in Nederlandse gemeenten is gesteld.

Vaals heeft meeste groen

Vaals is relatief de meest groene gemeente van Nederland, laat Waarstaatjegemeente.nl zien. Ruim driekwart van de oppervlakte per buurt is groen (kijkend naar laag groen en bomen per buurt, exclusief agrarische bestemming). Vaals wordt op de voet gevolgd door de Utrechtse Heuvelrug. Het is niet verwonderlijk dat de gemeenten in de dichtbevolkte gebieden in het Westen het minst groen zijn. Katwijk is de minst groene gemeente (20%), daarna komen het Westland en Aalsmeer. Van de grote steden heeft Amsterdam het minste groen. De meest groene provincies zijn Drenthe en Noord-Brabant. Het zijn de enige twee provincies waar de oppervlakte groen meer is dan 50%.

Kijken we alleen naar laag groen, dan springen de Waddeneilanden er in positieve zin eruit. Meer dan 40% van de eilanden is laag groen. Uitschieter is Terschelling (52,2%).

Luchtkwaliteit

De Waddeneilanden hebben ook de beste luchtkwaliteit wat betreft stikstof (µ/m3) en fijnstof (µ/m3). Het meeste last van stikstof heeft het Rijnmondgebied. Nederweert is de gemeente met de meeste blootstelling aan fijnstof, mede door de dichte concentratie van de intensieve veehouderij.

De genoemde cijfers betreffen 2021, het meest recente jaar waarover cijfers beschikbaar zijn.

Over Waarstaatjegemeente.nl

Op de vernieuwde Waarstaatjegemeente.nl staan cijfers over alle gemeenten in Nederland op alle belangrijke beleidsterreinen. Het dataplatform is bedoeld voor gemeentebestuurders en ambtenaren, maar is ook geschikt voor andere geïnteresseerden die willen weten hoe hun gemeente ervoor staat op tal van maatschappelijke thema’s.

Dashboards maken het makkelijk om gegevens van verschillende gemeenten naast elkaar te zetten. Behalve dat er data over gemeenten worden ontsloten via dashboards en rapportages, kunnen gebruikers in de database van Waarstaatjegemeente.nl zelf presentaties, grafieken, kaarten en tabellen maken. Voor eigen gebruik, of om te delen met anderen.

Voor meer informatie:

Dit bericht verscheen op vng.nl.

Foto: Nanda Sluijsmans