Nieuw Monitoroverzicht voor Sociaal Domein en Gezondheid

door Sebastiaan van Delft
Waarstaatjegemeente.nl, het platform dat gemeenten helpt om datagedreven te werken, is een nieuw initiatief gestart: het Monitoroverzicht Sociaal Domein en Gezondheid. Dit overzicht verzamelt alle relevante monitors en dashboards over thema’s in het sociaal domein en gezondheid op één centrale plek.

Overzicht helpt datagedreven werken

Het aanbod aan monitors en dashboards over thema’s in het sociaal domein en gezondheid blijft toenemen, terwijl het tegelijkertijd versnippert. Het Monitoroverzicht Sociaal Domein en Gezondheid maakt het gemeenten makkelijker datagedreven te werken door alle relevante monitors en dashboards, die op Waarstaatjegemeente.nl staan en daarbuiten, op één centrale plek te verzamelen. Doel is om de informatievoorziening en besluitvorming binnen gemeenten te verbeteren door een vereenvoudigde toegang tot alle relevante monitors en dashboards. Het overzicht biedt gemeenten ook snel inzicht of gewenste informatie al beschikbaar is.

Alles op één plek

Het Monitoroverzicht Sociaal Domein en Gezondheid wordt toegevoegd aan de themapagina van het Sociaal Domein op Waarstaatjegemeente.nl en biedt verschillende voordelen:

• Snel toegang tot informatie: beleidsmedewerkers kunnen snel de benodigde informatie vinden. Ze kunnen gebruik maken van handige filters zoals wetgeving, thema en frequentie om snel de juiste monitors en dashboards vinden.
  • (Kosten)efficiënt gebruik van middelen: op deze manier wordt bovendien hergebruik van bestaande data en informatie makkelijker en kunnen nieuwe informatiebehoeften worden bepaald op basis van het reeds beschikbare aanbod. Ook worden zo kosten bespaard.
  • Kennisdeling en datacultuur: het overzicht maakt samenwerking en kennisdeling binnen organisaties makkelijker.

Pilot

Dit project begint als een pilot. Bij succes kunnen ook voor andere domeinen, zoals het fysieke domein en het domein lokaal bestuur en veiligheid, monitoroverzichten worden toegevoegd.
Het overzicht wordt samen met gemeenten ontwikkeld. Feedback en aanvullingen worden gewaardeerd.

Voor meer informatie en feedback, neem contact op met waarstaatjegemeente@vng.nl.