Nieuw: je eigen vergelijkingsgebied samenstellen

door Henri Kaper

Waarstaatjegemeente is voortdurend in ontwikkeling. Niet alleen omdat er steeds meer mogelijkheden met de data en het platform zelf ontstaan, maar ook omdat we steeds beter willen aansluiten bij de wensen van onze bezoekers.

Uit een zogenoemd klantreisonderzoek onder 21 gemeenten eerder dit jaar, kwam de wens naar voren om binnen het platform je eigen gebied of vergelijkingsgebied samen te stellen. Die mogelijkheid is er nu. Voor het maken van vergelijkingen ben je dus niet langer gebonden aan de ;voorgeprogrammeerde' gebieden, zoals gemeente, provincie of Nederland.

Maatwerk en persoonlijke voorkeuren

Je kunt zowel het gebied dat je vergelijkt als het gebied waarmee je die vergelijking maakt nu zelf samenstellen uit meerdere gemeenten en deze selecties bewaren voor toekomstig gebruik. Zo kun je zelf selecties maken en opslaan van bijvoorbeeld 'Waddeneilanden', 'middelgrote universiteitssteden' of 'gemeenten met chemische industrie'.

De mogelijkheden om Waarstaatjegemeente in te zetten voor onderzoek dat relevant is voor uw gemeente nemen daarmee sterk toe. Deze optie past ook in de doorontwikkeling van Waarstaatjegemeente, die het platform in staat stelt maatwerk te leveren en meer rekening te houden met de persoonlijke voorkeuren van bezoekers.

Zelf proberen? Ga naar de dashboards en kies "vergelijken met ". Selecteer in het vergelijkingsvenster het niveau "gemeente". Met de knop "Mijn regio aanmaken " (linksonder) kunt u nu een eigen vergelijkingsgebied samenstellen.