Cijfers Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein gepubliceerd

Vandaag zijn de nieuwe gemeentelijke cijfers van participatie en stapeling over het eerste half jaar 2017 gepubliceerd op Waarstaatjegemeente.nl. Dit jaar publiceren 312 gemeenten cijfers over stapeling op de website waarop gemeenten hun cijfers kunnen vergelijken met het landelijk gemiddelde of met andere gemeenten.

Gewoonlijk worden deze cijfers twee keer per jaar in de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein opgenomen en uitgebracht. Dit jaar is ervoor gekozen om tegemoet te komen aan de wens van gemeenten, en de jeugd- en Wmocijfers zo snel mogelijk beschikbaar te stellen. Deze cijfers zijn dan ook al in november gepubliceerd. Vandaag komen daar de cijfers over participatie en stapeling bij.

Alleen cijfers zeggen natuurlijk niet alles, daarom is er ook een ruimte voor toelichting toegevoegd. Gemeenten kunnen hiermee een korte feitelijke uitleg geven bij de aangeleverde cijfers. Meer informatie over deze feitelijke toelichting vindt u op de pagina Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein van vngrealisatie.nl.

Daarnaast heeft VNG Realisatie het Verwey-Jonker instituut opdracht gegeven onderzoek te doen naar de voorspellende factoren van stapeling. Graag bespreken wij deze resulaten met u op 8 maart tijdens een gezamenlijke sessie in Utrecht. Meer informatie daarover vindt u op de pagina Naar een voorspelmodel van stapeling in het sociaal domein!

De gegevensaanlevering over de tweede helft van 2017 start op maandag 12 februari en loopt tot en met vrijdag 9 maart 2018.