Waarstaatjegemeente publiceert nieuwe cijfers over lidmaatschappen sportverenigingen

Waarstaatjegemeente biedt nu een update van de cijfers over het lidmaatschap van sportverenigingen in de 380 Nederlandse gemeenten. Deze gegevens zijn te vinden in het gemeentelijk rapport en de database van het dashboard Gezondheidsverschillen. Het gaat hierbij uitsluitend om lidmaatschappen bij sportverenigingen die zijn aangesloten bij NOC*NSF. De cijfers zijn ook van de sportkoepel afkomstig.

5,2 miljoen lidmaatschappen

In 2017 waren er in totaal zo’n 5,2 miljoen lidmaatschappen, verdeeld over circa 4,4 miljoen personen. Een daling van 44.000 ten opzichte van 2016. Daar staat tegenover dat de sportdeelname in Nederland blijft stijgen. Uit het onderzoek van NOC*NSF blijkt dat in 2017 64 procent van de Nederlanders wekelijks sportte, tegenover 61 procent in 2016.

Meer sporters in kleine gemeenten

Er zijn aanzienlijke verschillen tussen gemeenten en provincies. In het algemeen geldt: hoe kleiner de gemeente, hoe groter het percentage inwoners dat lid is van een sportvereniging. In gemeenten met minder dan 25.000 inwoners is gemiddeld 29 procent van de inwoners lid van een sportclub. In steden met meer dan 300.000 inwoners is dat percentage 17,8. De hoogst scorende gemeenten zijn Laren (44,5 procent), Bloemendaal (44,4 procent) en Rozendaal (43,8 procent). In Vlieland (13,4 procent), Vaals (14,0 procent) en Kerkrade (14,6 procent) is het percentage lidmaatschappen het laagst.

Overijssel meeste sporters

Ook op provinciaal niveau lopen de cijfers uiteen. De meeste sporters vinden we in Overijssel (29,1 procent), Friesland (28,9 procent) en Drenthe (28,7 procent). Flevoland (20,7 procent), Limburg (21,0 procent) en Zeeland (21,6 procent) scoren met lidmaatschappen het laagst.

Kijk voor meer cijfers op het dashboard Gezondheidsverschillen.