Update Dashboard Zorggebruik 2021: Aandeel ‘zorg thuis’ blijft stijgen

door Reinier Tak

Het landelijk beleid om mensen langer thuis te laten wonen is duidelijk zichtbaar in het aantal cliënten dat ‘Zorg thuis’ ontvangt. In de afgelopen 4 jaar stijgt namelijk het aandeel cliënten dat gebruik maakt van ‘zorg thuis’ in de langdurige zorg.  Is het aandeel cliënten dat ‘Zorg thuis’ ontvangt in 2017 16%, 4 jaar later is dit met 6% toegenomen tot 22% van het totaal aantal cliënten binnen de Wlz.

Meer waardevolle inzichten over het zorggebruik in de gemeenten in 2021 vind je in de update van het dashboard Zorggebruik https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/dashboard/Zorggebruik . Naast de ‘kant-en-klare’ inzichten is er ook een download met de onderliggende data beschikbaar om zelf inzichten te maken over het zorggebruik in de gemeenten.

In de Gemeentezorgspiegel van Vektis is specifiek voor een gemeente nog meer en gedetailleerde informatie beschikbaar over het zorggebruik in gemeente tot op buurtniveau, www.vektis.nl/gemeentezorgspiegel.