Inzicht in toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet

In 2019 heeft het VNG Kenniscentrum Handhaving en Naleving voor het eerst een vragenlijst over toezicht en handhaving Wmo en Jeugdwet uitgezet. De resultaten daarvan staan nu op www.waarstaatjegemeente.nl.

Het onderzoek biedt u inzicht in de inbedding van toezicht en handhaving van de Wmo 2015 en Jeugdwet binnen uw gemeente. Het onderzoek geeft antwoord op vragen als: of er een visie binnen de gemeente is opgesteld, of er een meldpunt voor onregelmatigheden is ingericht en hoe de regionale samenwerking is vormgegeven.

Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein

De resultaten zijn gepubliceerd op het dashboard van de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein. De gemeenten die de vragenlijst hebben ingevuld kunnen hun resultaten terugvinden onder ‘Rapporten’ bij de regel ‘Toezicht en handhaving WMO & Jeugdwet’ en deze vervolgens vergelijken met andere gemeenten.

Fraudebestendige organisatie

De resultaten kunnen een goed startpunt zijn om uw organisatie verder fraudebestendig te maken. Als u hierover meer vragen heeft, dan staan de adviseurs van VNG KCHN voor u klaar om u hierbij te helpen.