Aanleverperiode GMSD bijna van start

door Daniel van der Bijl
Van 29 augustus tot en met 30 september kunnen gemeenten de Wmo gegevens aanleveren aan het CBS voor de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein (GMSD), onderdeel van het dataplatform waarstaatjegemeente.nl.

Het gaat om gegevens over het eerste halfjaar van 2022 en eventueel een (correctie)levering over het tweede halfjaar van 2021 én over het eerste halfjaar van 2021. Het geactualiseerde aanleverprotocol bevat alle informatie omtrent het aanleverproces en de definities van de aan te leveren gegevens.

Monitor Dakloosheid

Tijdens deze aanleverperiode van de GMSD start een uitvraag onder de centrumgemeenten voor de monitor Dakloosheid. Deze nieuwe monitor wordt uitgevoerd door het CBS en is verbonden aan de GMSD.

Webinar op 12 september

We nodigen u uit om deel te nemen aan het webinar ‘aanlevering Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein en Monitor Dakloosheid’ op 12 september 2022 van 13.00 tot 14.00 uur. Vul hier uw naam en mailadres in.

Hierna ontvangt u van Webinargeek een bevestigingsmail van uw registratie, met daarin de link waarmee u enige minuten voor aanvang het webinar kunt openen. Mocht het tijdstip van het webinar u niet uitkomen, schrijf u dan toch in. Iedereen die zich ingeschreven heeft, ontvangt één of enkele dagen na het webinar een mail met de gegeven informatie en een link naar de opname, zodat u het webinar ook achteraf kunt bekijken.

Tijdens het webinar zullen VNG & CBS u meenemen in het aanleverproces en de aanleverrichtlijnen voor zowel de GMSD als de monitor Dakloosheid.

Publicatie van de cijfers

Waarstaatjegemeente bundelt, bewerkt en presenteert data van en over gemeenten voor iedereen. Op deze site vindt u cijfers over alle 344 Nederlandse gemeenten op alle belangrijke beleidsterreinen. Op het GMSD dashboard worden de aan de hand van de meest recente cijfers een beeld gegeven van de ontwikkelingen in het sociaal domein. De gegevens worden door het CBS gekoppeld en verrijkt met data over bijvoorbeeld demografie. In de verschillende gemeentelijke rapporten kunt u verdiepende informatie vinden over deze cijfers in uw gemeente.