Wassenaar qua bevolkingsdichtheid meest modale gemeente

door Sebastiaan van Delft

Op 8 november is er extra aandacht voor ruimtelijke ordening tijdens de ‘Wereld Urbanisme Dag’. Bevolkingsdichtheid is een belangrijke factor bij het ontwerpen van steden. Uit gegevens van waarstaatjegemeente.nl blijkt dat de bevolkingsdichtheid van Wassenaar exact overeenkomt met het Nederlandse gemiddelde.

Bevolkingsdichtheid Nederlandse gemeenten loopt enorm uiteen

Het gemiddelde aantal inwoners per km2 in Nederland is 529. Wat bevolkingsdichtheid betreft, is Wassenaar dus de meest modale gemeente van Nederland.

Den Haag staat al jaren onveranderlijk aan kop als gemeente met de meeste inwoners per km2, zo blijkt uit gegevens op Waarstaatjegemeente.nl. In 2023 is de bevolkingsdichtheid 6.827 inwoners per km2. Op enige afstand volgen Leiden (5.816 inwoners per km2) en Haarlem (5.662 inwoners per km2). De overige gemeenten hebben minder dan 5.000 inwoners per km2. Zo heeft Amsterdam, dat op de vierde plaats staat, er 4.880.

Schiermonnikoog is de dunstbevolkte gemeente in Nederland met 23 inwoners per km2, op de voet gevolgd door een ander Waddeneiland, Vlieland (31 inwoners per km2). Schiermonnikoog en Vlieland zijn in vergelijking met 2022 wel de gemeenten waar de bevolkingsdichtheid het meest is toegenomen, met respectievelijk 8 en 4%. Daar was een toename van enkele inwoners genoeg voor.

De meeste gemeenten laten een toename van de bevolkingsdichtheid zien (wat overigens al jaren achtereen het geval is). De gemiddelde toename in Nederland was 1,3% dit jaar. Slechts 10 gemeenten lieten een daling zien ten opzichte van het jaar daarvoor. Het gaat dan om tienden van procenten. De enige uitzondering was de gemeente Heumen, waar het aantal inwoners per km2 met 2% afnam.

Waarom bevolkingsdichtheid van belang is bij stadsplanning

Bevolkingsdichtheid speelt een niet te verwaarlozen rol bij stadsplanning. Het is belangrijk bij het bepalen van de grootte van een gemeente, de locatie van voorzieningen en de infrastructuur. Een hoge bevolkingsdichtheid kan bijvoorbeeld leiden tot meer verkeersopstoppingen, terwijl een lage bevolkingsdichtheid kan leiden tot minder economische activiteit. Een snelle groei van de bevolking kan bij inwoners leiden tot zorgen over de leefbaarheid, omdat zij ervaren dat de voorzieningen, zoals scholen, sportverenigingen en groen achterblijven.

Over Waarstaatjegemeente.nl

Op Waarstaatjegemeente.nl staan cijfers over alle gemeenten in Nederland op alle belangrijke beleidsterreinen. Het dataplatform is bedoeld voor gemeentebestuurders en ambtenaren, maar is ook geschikt voor andere geïnteresseerden die willen weten hoe hun gemeente ervoor staat op tal van maatschappelijke thema’s.

Dashboards maken het makkelijk om gegevens van verschillende gemeenten naast elkaar te zetten. Behalve dat er data over gemeenten worden ontsloten via dashboards en rapportages, kunnen gebruikers in de database van Waarstaatjegemeente.nl zelf presentaties, grafieken, kaarten en tabellen maken. Voor eigen gebruik, of om te delen met anderen.

Voor meer informatie: