Waarstaatjegemeente.nl heeft de Wmo-gemeentevergelijker geactualiseerd

door Daniel van der Bijl

Waarstaatjegemeente.nl heeft de Wmo-gemeentevergelijker gevuld met de meest actuele data over de gemeenten. De selectietool stelt gemeenten in staat binnen het sociaal domein vergelijkbare gemeenten te vinden op bevolkings- en beleidskenmerken.

De Wmo-gemeentevergelijker is een vernieuwende methode waardoor gebruikers gemakkelijk vergelijkbare gemeenten kunnen selecteren buiten de regio of provincie. Deze tool vergelijkt populatie- en beleidskenmerken van gemeenten binnen Nederland. De gemeentevergelijker stelt gebruikers in staat om te kijken naar omstandigheden die van invloed zijn op de behoefte aan Wmo-ondersteuning, zoals het aandeel inwoners dat bepaalde medicijnen gebruikt of het aandeel alleenstaande ouderen in de gemeente.

Het inhoudelijke doel van de tool is dat gebruikers door zicht te krijgen op welke gemeenten wat betreft populatie- en beleidskenmerken overeenkomen, zo een zinvollere vergelijking kunnen maken en ontwikkelingen beter kunnen duiden. Ook stelt de tool gemeenten beter in staat om van elkaar te leren.

De Wmo-gegevens staan per gemeente in de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein (GMSD), ook onderdeel van Waarstaatjegemeente.nl. De GMSD verwijst naar de gemeentevergelijker.

Actuele data

De WMO-gemeentevergelijker is recentelijk gevuld met de meest actuele data over gemeenten. Ook is de gebiedsindeling nu gewijzigd naar de gemeentelijke indeling van 2022.

Stuur voor meer informatie een e-mail naar Hidde Boonstra.