Aanlevering GMSD en monitor Dakloosheid tot 30 september

door Reinier Tak

Van 29 augustus tot en met 30 september 2022 kunt u als gemeente weer Wmo-gegevens aanleveren aan het CBS voor de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein (GMSD), onderdeel van het dataplatform waarstaatjegemeente.nl.

Het gaat om gegevens over het eerste halfjaar van 2022 en eventueel een herziene aanlevering over het tweede halfjaar van 2021 én (eenmalig) het eerste halfjaar van 2021.

Aanleverprotocol
Het aanleverprotocol bevat belangrijke informatie over het aanleverproces en de definities van de aan te leveren gegevens. Het geactualiseerde aanleverprotocol bevat alle informatie over het aanleverproces en de definities van de aan te leveren gegevens.

Monitor Dakloosheid
Tijdens deze aanleverperiode van de GMSD start een nieuwe uitvraag onder de centrumgemeenten maatschappelijke opvang voor de monitor Dakloosheid. Deze nieuwe monitor wordt uitgevoerd door het CBS. Meer informatie vindt u in het aanleverprotocol monitor Dakloosheid en op de projectpagina van de monitor Dakloosheid.

Webinar op 12 september
We nodigen u uit om deel te nemen aan het webinar ‘aanlevering Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein en Monitor Dakloosheid’ op 12 september 2022 van 13.00 tot 14.00 uur. Tijdens het webinar zullen VNG & CBS u meenemen in het aanleverproces en de aanleverrichtlijnen voor zowel de GMSD als de monitor Dakloosheid. Zie hier voor meer informatie en aanmelden.

Over Waarstaatjegemeente
Waarstaatjegemeente bundelt, bewerkt en presenteert data van en over gemeenten voor iedereen. Op deze site vindt u cijfers over alle 344 Nederlandse gemeenten op alle belangrijke beleidsterreinen. Op het GMSD dashboard worden de aan de hand van de meest recente cijfers een beeld gegeven van de ontwikkelingen in het sociaal domein. De gegevens worden door het CBS gekoppeld en verrijkt met data over bijvoorbeeld demografie. In de verschillende gemeentelijke rapporten kunt u verdiepende informatie vinden over deze cijfers in uw gemeente.

Contact
Technische vragen kunt u stellen aan het CBS via monitorsociaaldomein@cbs.nl. Voor inhoudelijke vragen kunt u ons bereiken via waarstaatjegemeente@vng.nl.