Een ogenblik geduld a.u.b.

Hoe digitaal zijn de overheidsdiensten?

13-10-2017
door Danielle Dil

Burgers en ondernemers kunnen nog meer producten en diensten digitaal aanvragen bij gemeenten dan vorig jaar. Ook  worden de digitale aanvragen geavanceerder aangeboden.

De ministeries van Binnenlandse Zaken en Economische Zaken lieten in juli opnieuw overheidsbreed onderzoek uitvoeren naar de stand van zaken rond het aanbod van de digitale dienstverlening binnen de overheid.

Het onderzoek laat zien hoe ver gemeenten al zijn met het inrichten van hun digitale dienstverlening. Welke zaken zijn al digitaal te regelen en welke nog niet?

De resultaten van het onderzoek naar de volwassenheid van de digitale dienstverlening van gemeenten zijn een onderdeel van de Monitor Doelgerichte Digitalisering en Waarstaatjegemeente.nl (klik op gemeentelijke dienstverlening\digitale dienstverlening).

De digitale beschikbaarheid van diensten bij gemeenten is gestegen met 3 procentpunt. De digitale volwassenheid van gemeenten is gestegen met 4 procentpunt ten opzichte van 2016. Een product is 100% digitaal volwassen als ingelogd kan worden met DigiD en als het door voor-ingevulde gegevens gebruiksvriendelijk is. Een product scoort 0%  als bijvoorbeeld een aanvraag alleen schriftelijk  kan worden ingediend.

Alle gemeenten hebben een digitaal contactformulier en de mogelijkheid om digitaal een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ aan te vragen. Of gemeenten andere diensten, zoals bijvoorbeeld het digitaal aanvragen van een parkeervergunning of een terrasvergunning en het ‘gebruik openbare straat’ aanbieden verschilt per gemeente.

Geïnteresseerd in het hele rapport?  Zie de website van Kennis Openbaar bestuur.

Rapport Inwoners / Rapport Ondernemers (u komt hier in het rapport van de (alfabetisch) eerste gemeente, kies uw eigen gemeente door links bovenin op 'wijzig te klikken')

Link database

Meer informatie over de Monitor Doelgerichte Digitalisering (MDD) vindt u op de website van de Digitale Agenda 2020.