Een ogenblik geduld a.u.b.

Definitieve gegevens Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2016 online

20-02-2017
door Danielle Dil

Hoe tevreden zijn inwoners over de ondersteuning die zij ontvangen van gemeenten? Worden zij op de juiste manier geholpen? Dit en meer zijn uitkomsten uit het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo 2016, dat nu gepubliceerd is op Waarstaatjegemeente.nl. De data van de laatste gemeenten die informatie hebben aangeleverd zijn nu verwerkt. De aanlevering van gegevens voor het CEO Wmo 2016 is inmiddels gesloten.

Nieuwe gegevens
Gemeenten hebben dit jaar voor het eerst gegevens uit de tevredenheidsonderzoeken van de Wmo ontsloten op Waarstaatjegemeente.nl. Het onderzoek geeft een goed inzicht in de kwaliteit van de Wmo in de gemeente in de optiek van burgers die gebruik maken van de voorzieningen. Het is dus mogelijk om te kijken wat de output is van gemeentelijke investeringen in de Wmo. Dit is bijzonder interessant omdat de effectiviteit en doelmatigheid van bestede middelen beter vastgesteld kan worden. Zo zijn raadsleden beter in staat de kwaliteit van de Wmo in hun gemeente te beoordelen.

Gemeentelijke rapportage
U kunt de gegevens van uw gemeente op diverse plaatsen op Waarstaatjegemeente.nl raadplegen. Zo ziet u in de vernieuwde rapportage van de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein (onderaan de pagina hoofdstuk 4) in een overzichtelijke vorm hoe uw gemeente ervoor staat. In handzame matrixen worden de gegevens van uw gemeente vergeleken met de gegevens van gemeenten met een soortgelijke schaalgrootte.

Vergelijken in de database
U kunt in de database de scores van alle Nederlandse gemeenten raadplegen. U kunt daar ook zien hoe uw gemeente scoort ten opzichte van andere gemeenten. In deze database kunt u de gegevens van uw gemeente ook vergelijken met de scores in de provincie of in dezelfde grootteklasse. De database is dus bij uitstek geschikt om uw gemeente te vergelijken met andere gemeenten naar keuze.