Aanleveren gegevens Wmo cliëntervaring 2018 vanaf vandaag mogelijk

Gemeenten voeren jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit onder hun inwoners die gebruikmaken van voorzieningen uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Gemeenten kunnen de resultaten van dit onderzoek inzetten voor het verbeteren van hun beleid en de uitvoering ervan. De resultaten worden naar verwachting in het najaar gepubliceerd binnen de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein, onderdeel van het gemeentelijke dataplatform Waarstaatjegemeente. Voor meer informatie over het aanleveren en de aanleverinstructie zie de website van VNG Realisatie.

Aanlevermodule

De instructies (PDF) voor het cliëntervaringsonderzoek Wmo zijn nu beschikbaar. Op verzoek van veel gemeenten kunnen ook uitvoerders, zoals onderzoeksbureaus of afdelingen Onderzoek en Statistiek, namens gemeenten de resultaten aanleveren. Vanaf vandaag is dat weer mogelijk via de aanlevermodule.

Over Waarstaatjegemeente

Waarstaatjegemeente bundelt, bewerkt en presenteert data van en over gemeenten voor iedereen. Op deze site vindt u kengetallen van alle 380 Nederlandse gemeenten op alle belangrijke beleidsterreinen. Zoals veiligheid, economie, onderwijs, wonen en gezondheid. De ‘dashboards’ maken het makkelijk om gemeenten te vergelijken met elkaar of met regionale en landelijke gemiddelden. Het platform blijkt niet alleen interessant voor gemeenten: de site trok in 2017 ruim 440.000 bezoekers. Voorbeelden van veelbezochte monitors binnen de website zijn de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein en de Lokale Monitor Wonen.